فایده تمرین با وزنه

0

 ۵فایده تمرین با وزنه که از آن خبر ندارید

تمرین با وزنه سبک,تمرین با وزنه برای خانمها,تمرین با وزنه برای رزمی کاران,فایده تمرین با وزنه

هر زمانی که یک مجله‌ی سبک زندگی را باز می‌کنید، تصویر مردان و زنانی را می‌بینید که برنزه، قوی و شاد هستند. اگرچه بسیاری از آن عکس‌ها احتمالا فتوشاپ و تدوین شده‌اند، اما روشن است که آن افراد، زمان زیادی را درباشگاه سپری کرده‌اند.

اما آیا لبخندهای شاد و تندرستی آنها واقعی است؟ شاید! تمرین با وزنه می‌تواند به شما کمک کند که چربی بسوزانید، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید، از کمر درد پیشگیری کنید و حتی با افسردگی مبارزه کنید!

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهند که تمرین با وزنه، هم ترکیب بدن شما را بهتر می‌کند و به شما ظاهری مستحکم می‌دهد، و هم سلامت کلی شما را افزایش می‌دهد و شما را به یک فرد شادتر تبدیل می‌کند.

در ادامه، تعدادی از فواید تمرین با وزنه را آورده ایم که کمتر در موردشان صحبت شده است:

تمرین با وزنه سبک,تمرین با وزنه برای خانمها,تمرین با وزنه برای رزمی کاران,

۱. عضله با چاقی مقابله می‌کند

آیا دوست دارید یک تکه اضافی پیتزا بخورید بدون اینکه احساس گناه کنید؟ پس وزنه بزنید! در یک مطالعه بر روی حیوانات که در ۶ فوریه ۲۰۰۸ با موضوع متابولیسم سلولی منتشر شد، محققان دانشگاه بوستون نشان دادند که فیبرهای عضلانی نوع ۲ (نوعی از فیبر که هنگام بلند کردن وزنه می‌سازید) متابولیسم کل بدن را افزایش می‌دهند.

این محققان بطور ژنتیکی موش‌هایی با ژن عضله نوع ۲ ساختند. بعد از ۸ هفته رژیم پر چربی و پر شکر، این ژن‌ها را فعال کردند اما رژیم غذایی این موش‌ها را تغییر ندادند. بدون هیچ تغییری در میزان فعالیت، این موش‌ها چربی کل بدنشان را از دست دادند.

محققان نتیجه گرفتند که افزایش فیبرهای عضلانی نوع ۲ می‌تواند چربی بدن را بدون تغییر رژیم غذایی، کاهش دهد و ممکن است در مقابله با چاقی موثر باشد.

۲. علائم افسردگی را کاهش می‌دهد

وقتی در مورد اثرات ورزش بر افسرگی صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که در مورد ورزش‌های هوازی مانند دو و شنا بسیار بیشتر از ورزش‌های بی هوازی مانند تمرین با وزنه تحقیق شده است. اما تحقیقی، گزارش می‌دهد که بین این دو نوع ورزش از نظر اینکه چقدر علائم افسردگی را برطرف می‌کنند، تفاوت کمی وجود دارد.

تحقیقی که در مجله روانشناسی بالینی در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، ۴۰ زن را مورد بررسی قرار داد و متوجه نتایج مشابهی بین کسانی که بمدت ۸ هفته دویده بودند و آنها که با وزنه تمرین کرده بودند شد. علاوه بر این، در طول این تحقیق، درصد شرکت کنندگان این دو گروه که افسرده نبودند نیز مساوی بود.

۳. با پوکی استخوان مقابله می‌کند

با بالا رفتن سن، بطور طبیعی عضله و توده‌ی استخوانی از دست می‌دهید. این مسئله برای خانم‌ها یک نگرانی مهم است، زیرا استخوان‌های آنها شروع به کوچکتر شدن می‌کند و با بالا رفتن سن، ضعیف می‌شوند.

ویویان لدسما، مالک و مدیر Alliance Healing Arts در سیاتل واشنگتن، توضیح می‌دهد که تمرین با وزنه می‌تواند با این مسئله مقابله کند. همانطور که عضلات شما با بزرگتر و قوی‌تر شدن، خودشان را با فشار تمرین با وزنه وفق می‌دهند، استخوان‌ها نیز خودشان را تطبیق می‌دهند.

او می‌گوید: هرزمانی که استخوان‌های شما تحت فشار قرار بگیرند، بافت استخوانی بیشتری ساخته می‌شود.

۴. در ورزش، بهتر عمل می‌کنید

جان کاریکو، کارشناس تناسب اندام می‌گوید: چه بسکتبال بازی کنید و چه بیس بال، تمرین با وزنه در باشگاه، باعث می‌شود که عملکرد بهتری داشته باشید.
او مثالی از یک بازیکن فوتبال می‌آورد که در باشگاه، اسکات با وزنه تمرین می‌کند: واضح است که یک بازیکن فوتبال حتما تمرین اسکات انجام می‌دهد، اما اگر بتواند که با وزنه‌ی ۱۰۰ کیلویی روی پشتش تعداد زیادی حرکات اسکات انجام دهد و در وضعیتی قرار بگیرد که بشدت و فراتر از محدودیت هایش تمرین کند، آن عضلات می‌توانند در میدان فوتبال، فشار زیادی را تحمل کنند.

کاریکو می‌گوید تمرین با وزنه باعث می‌شود که چابکی، استقامت و هماهنگی دست و چشم افزایش یابد و همه‌ی این‌ها به شما کمک خواهند کرد که به بهترین شکل ممکن، بازی کنید!

۵. به آسانی حرکت می‌کنید

آگاهی بدنی یا توانایی بکارگیری عضلات مناسب با ترتیبی درست، برای حرکت به روشی که در زندگی روزمره، کارامد و بی خطر باشد ضروری است.
کاریکو می‌گوید: وقتی از ماشینتان پیاده می‌شوید، حرکت ماهیچه‌های شما طبق یک الگوی درست صورت می‌پذیرد. شما بخش میانی بدنتان را بکار می‌اندازید، تنه‌تان را می‌چرخانید، سپس پایتان را بیرون ماشین می‌گذارید. بعد ماهیچه‌ی همسترینگ و سپس سرین را بیرون می‌برید، و در انتها بلند می‌شوید.
انجام تمرین اسکات در باشگاه، به شما کمک می‌کند تا بجای انجام کاری که اکثر مردم انجام می‌دهند (که فشار را روی انگشتان پا و عضلات چهار سر وارد می‌کند) بفهمید که آن حرکات چطور بدرستی انجام می‌شوند.

نظر خود را بیان کنید